We verblijven in het dorpje Juseu, een rotseiland met 360 graden uitzicht, in een sfeervol gerestaureerd 17e-eeuws landhuis met veranda, een patio en een tuin met schaduw onder de olijfbomen. Ook gebruiken we een sfeervol voormalig schoollokaal met overdekt terras voor de maaltijden. Hier is de tijd even voor je stil gezet met uitzichten op bergen, valleien en de sterrenhemel.

Juseu 12 t/m 19 mei 2024 Programma per dag

Dag 1: Aankomst en ontvangst

Aankomst en ontvangst in Juseu, Casa Milan, tussen 15u en 18u. We laten je het huis zien en je kunt je installeren in je kamer. We maken kennis met elkaar en Carlos en Anita introduceren zichzelf. Voor wie wil is er een korte wandeling naar de “salinas”, een overblijfsel van een middeleeuwse zoutwinplaats voor de dorpjes Juseu en Aguinaliū. Na het avondeten lopen we naar het einde van het rotseiland Juseu en genieten we van stilte en de Pyreneese sterrenhemel. Ook  nemen we wat praktische zaken door voor de dag van morgen.

Dag 2: OVER HET BALKON VAN PURROY DE LA SOLANA NAAR JUSEU

Na 25 minuten rijden zijn we op de grens van Catalaans en Aragonees grondgebied, in het strategisch gelegen Purroy de la Solana. Daar start de wandeling over de GR 18 naar Juseu (11 Km, 5 uur looptijd, 490 m stijgen en 555 m dalen). Het is een goed begaanbaar pad. Onderweg hebben we veel vergezichten op de noordelijke bergen: de Turbon, het Cotiella-massief en de Sierra de Sis. In de namiddag kun je kennismaken met 5 krachtige Tibetaanse yoga-oefeningen. ‘s-Avonds eten we in Casa Milan.

Dag 3: NAAR DE OASE VAN GABASA EN PERALTA DE LA SAL.

De wandeling start vlakbij Peralta de la Sal en voert via een landschap met kleurrijke bodems en bijzondere flora en vlinders naar de Ermita de Vilet. We wandelen verder naar het gehuchtje Gabasa en volgen een rivierdal naar de waterval van Santa Anna. Onderweg waan je je in een oase van planten, vogels en stilte. Na 13 km (een looptijd van circa 3u en 15 minuten, 300 m stijgen en 360 m dalen) eindigt de wandeling in Peralta de la Sal. Op het dorpsplein bij de kerk nemen we een drankje in bar La Mora. ’s-Avonds genieten we van een Spaanse tafel, met traditionele koude en warme gerechten.

Dag 4: van de Gongost de Olvena naar Juseu

We starten vandaag de wandeling, na een autorit van 10 minuten, bij de Romaanse brug Puente de la Sierra in de machtige Olvena kloof met grotten die 6000 jaar geleden bewoond werden. Hier rijzen de kalkwanden tot wel 200m hoog op en beginnen de vale gieren hun ochtend in de opstijgende warme lucht. Wij wandelen omhoog het plateau op om verrassende panorama’s te krijgen in alle windrichtingen. Via het dorpje Aguinaliu lopen we langs een olijfpers en oude zoutwinning terug naar Juseu. De afstand is 14 km. We stijgen 820m en dalen 450m in een looptijd van circa 5,5 uur.

Dag 5: KLOOFWANDELING CONGOST DE MONT REBEI.

Vandaag beleef je één van de meest spectaculaire wandelingen van Spanje in de Mont Rebei kloof. Een beetje uit je comfortzone loop je met kleine adrenaline stootjes op de beveiligde pasarelas en 2 hangbruggen door dit geologisch erosiewerk van moeder natuur. We rijden eerst naar de Albergue Monfalco met een mooi uitzicht op het meer van Canelles. De wandeling van 9 km duurt ongeveer 4 uur we dalen 640 m en stijgen 470m. Het eindpunt is parkeerplaats La Masieta, waar we worden opgehaald door onze taxichauffeur.

De avond staat in het teken van het genieten van lokale producten: wijnen uit de Somontano, artisanaal bier en een proeverij van regionale lekkernijen.

Dag 6: NAAR DE MIRADOR DE BUÑERO DOOR DE SIERRA CARRODILLA

Na een kort ritje naar het half verlaten dorpje Aguinaliu (arendsnest) lopen we de eerste opheffingen van de Pyreneeën in: de Sierra de Carrodilla. Tijdens de wandeling van 17 km (680m stijgen en 740 m dalen) hebben we een prachtig 360 graden panorama vanaf de Buñero (1.100 m), op de laagvlakte van Huesca in het zuiden en de drieduizenders in het noorden. In de afdaling passeren we rotstekeningen uit de steentijd van 6.000 v Chr, uit de tijd dat het wiel werd uitgevonden. Wij dalen verder af en maken grote kans gieren te spotten. Op deze dag laten we de lunchbox thuis want er staat in de afdaling een veldlunch gereed bij de Ermita de Carrodilla. We eindigen de wandeling op het dorpspleintje in Estadilla en lessen onze dorst met een drankje. Vandaar worden we opgepikt door onze taxi en zijn we na korte tijd weer terug in Casa Milan.

Dag 7: DE MUREN VAN FINESTRAS: DE CHINESE MUUR IN ARAGON

In 3 kwartier rijden we vandaag naar een wilde en fotogenieke plek in het hart van Aragon. Adembenemende geologische schoonheid! Na meer dan 40 miljoen jaar erosie is uit twee grote rechtopstaande parallelle rotswanden een muur van schubben ontstaan. We starten bij de Puente de Penavera en gaan op weg naar het verlaten dorpje Finestras. Het pad leidt naar het verlaten dorpje Finestras waar we bij de ermita San Marco genieten van onze picknick met uitzicht op het enorme en turquoise gekleurde stuwmeer, het Embalse de Canelles. Daarna leidt het pad naar de onderkant van de muren en vervolgens omhoog naar de ruïnes van het Castillo de Finestras in het midden van beide muren. Deze  wandeling is15 km, 610 m stijgen evenzoveel dalen met een looptijd ca. van 6 uur. Terug in Juseu genieten we van de welverdiende maaltijd en blikken we terug op een week opladen.

Dag 8 Vertrekdag

Na het ontbijt en een gezamenlijke koffie nemen we afscheid en begin je hopelijk voldaan aan de terugreis.